The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Od dubna se rozjedou vlaky na Švestkové dráze. Zatím pouze o víkendech

Od dubna se rozjedou vlaky na Švestkové dráze. Zatím pouze o víkendech
AŽD Praha, která se primárně zabývá výrobou zabezpečovacího zařízení pro železnici nebo metro, začne provozovat osobní lokálkovou dopravu mezi Lovosicemi a Mostem. Vlaky se rozjedou 1. dubna, a už nyní je o vlaky na této lokálce velký zájem. Před lety přitom obce ležící na trati, vznesli silnou kritiku právě k Českým drahám, které považovali budoucí provoz na trase za neefektivní.
 
 
To se nově na řadě míst v zemi mění. V případě lokálky s označením T4, které patří pod AŽD, a která některé lokálky zakoupila z vlastnictví státu, bude provoz víkendový. Pokud ale dle provozovatele vlaků o další rozšíření spojů projeví obce zájem, dopravce se rozhodně bránit nebude.
 
Pod AŽD Praha tak mimo tzv. Švestkové dráhy z Lovosic do Mostu s číslem 113, AŽD převzalo i lokálku 063 z Kopidlna do Dolního Bousova. Obě tratě jsou primárně určeny hlavně k testování a prezentaci zabezpečovacích modulů AŽD, která chce na zmíněných tratích takové zabezpečovací prvky předvádět i zákazníkům, AŽD totiž ve velkém měřítku dodává své technologie i do zahraničí.

Tučná historie, i dvojí hrozna vytrhání kolejí

Lokálka měla napojit úrodnou oblast na jihozápadním úpatí Českého středohoří na železniční síť a usnadnit tak odbyt zdejších produktů – zejména ovoce, zeleniny a cukrové řepy. Koncese ke stavbě a provozování dráhy byla vydána 29. ledna 1897. Stavbu trati podpořila Česká země subvencí a 19. prosince 1898 byla trať uvedena do provozu. Provoz v rozsahu dvou párů smíšených vlaků byl do roku 1918 zajišťován Rakouskými státními drahami a v letech 1918 - 1925 Československými drahami (ČSD) na účet vlastníka, jímž byla společnost Mostecko-Lovosická spojovací dráha (Brüx-Lobositzer Verbindungsbahn) se sídlem v Praze. K 1. lednu 1925 byla lokálka zestátněna.
 
S výjimkou tvořenou obdobím mezi lety 1938 a 1945, kdy trať provozovaly Německé říšské dráhy, zůstala trať až do dnešních dnů ve správě ČSD (resp. nástupnických Českých drah). Během druhé světové války po naší lokálce jezdily německé lazaretní vlaky. Na Švestkovou dráhu byly přetrasovány pro hůře přístupný terén pro spojenecké bombardéry, které na německé transporty s oblibou útočily.
 
Po druhé světové válce ČSD zanedbávaly, stejně jako u ostatních lokálek v republice, údržbu trati. Není tak problém najít na trati pražce z 30. a kolejnice z 20. let. Na počátku 80. let došlo k ujetí svahu s tratí v úseku mezi Třebenicemi a Dlažkovicemi. ČSD se dlouho rozmýšlely, zda úsek opravit, nebo celou trať po vzoru nedaleké lokálky Velké Březno – Úštěk zrušit a nahradit autobusy. Nakonec se tak nestalo a roku 1987 v daném úseku vlaky opět vyjely.

Počátek 90. let byl ve znamení postupného poklesu počtu přepravených cestujících a zániku místní nákladní dopravy. Obrat nastal na přelomu tisíciletí, kdy České středohoří začaly objevovat turisté. Ti ovšem dostali ránu pod pás v podobně taktové dopravy s utvořenými nenávaznostmi v uzlu Lovosice ve směru na Prahu. Změnu přinesl až jízdní řád 2006/2007, ve kterém byly tyto návaznosti obnoveny. Několikanásobný nárůst přepravených cestujících v letních měsících lokálku ale nezachránil. Krajský úřad Ústeckého kraje odmítl pro další období zdejší vlaky dotovat a nahradit je autobusy.

Komentáře (0)

Rated 0 out of 5 based on 0 votes
Nejsou zde zatím žádné komentáře. Buďte první.

Místo pro vaše komentáře

Komentovat můžete jako host. REGISTRACE nebo LOGIN nejsou zatím povoleny.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location