The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

KOMENTÁŘ: Soukromníci na domácí železnici touhu po dotacích už netají. Chtějí ale jen lukrativní trasy, o ty okrajové už zájem nemají

KOMENTÁŘ: Soukromníci na domácí železnici touhu po dotacích už netají. Chtějí ale jen lukrativní trasy, o ty okrajové už zájem nemají

Leo Express by rád na trase mezi Prahou a Chebem, resp. Mnichovem v Německu, vystřídal v nejbližší době právě nově se formující expresní vlaky Českých drah. Soukromník argumentuje nutností šetřit státu, a vlastně i daňovému poplatníkovi daně. Faktem ale zůstává, že právě soukromý dopravce chce jezdit pouze na lukrativních tratích, což je i trasa mezi Prahou a Chebem přes Plzeň. Kritika tak přichází paradoxně právě z Ministerstva dopravy, které ale na straně druhé, jakémukoliv soukromému dopravci rozvazuje ruce tím, že mu jde v mnoha ohledech na ruku - jednotné jízdné ale nikdo neřeší.

Stát se tak dostává s direktivní centralizovanou politikou Bruselu do velmi svízelné situace, kdy na straně jedné musí dodržovat liberalizační směrnice platné pro všechny státy EU, na straně druhé pak neví, jak má sám hájit zájmy svého dopravce, kterým je fakticky jako jediný akcionář v kleštích. Liberalizace železnice přitom na České poměry neřeší už nutnost, jak v budoucnu přistupovat k právě jmenovanému problému v jednotném jízdném pro všechny dopravce. Místo toho se řeší neustálý tlak Leoše Novotného a Radima Jančury v jediné otázce, jak vyhovět unijnímu závazku, a hlavně si opět neuříznout ostudu u kontrolní komise v dodržování oněch směrnic.

Unijní závazky přitom vůbec neřeší řadu dalších zárodků problematických odnoží, které jsou u každého státu značně specifické. Tím jsou hlavně přehlížené problémy s uznáváním jedné jízdenky, případně i přístup do infrastruktury dráhy, kterým je opět jako jediný vlastník stát. Soukromníci tak na stát, potažmo na Ministerstvo dopravy, tlačí k urychlení výběrových řízení, kde se požaduje z jejich strany k prakticky nutné výměně dopravce, a to jsou opět České dráhy.

Rozstřel nejspíš učiní drážní regulátor

Jančura ani Novotný tedy touhu po místě pod dotačním deštníkem netají. Ačkoliv prvně jmenovaný vybudoval agresivním, mnohdy až lživým marketingem, velmi úspěšný byznys, který se ale musí v této "nové" době, nutně opírat o potřebu dotační politiky státu v dopravě. Jančura šel před lety ještě dál když v médiích tvrdil, že dokáže jezdit zcela bez dotací státu, pokud stát z jím požadované trasy stáhne všechny vlaky Českých drah. Později se tato myšlenka ukázala prakticky jako ekonomicky nemožná, a sám Jančura v podnikání na Slovensku zjistil, že tímto směrem cesta nevede - chce také dotace.

Úderná marketingová hesla tak střídají už poněkud více odborné termíny, aby mohl jezdit každý ze zde v článku jmenovaných subjektů, ale nejlépe by vlastně bylo, kdyby nám (soukromníkům), stát přenechal lukrativní trasy, a ten zbytek ať si jezdí ten stejný stát i bez toužebné efektivity a rentability. Pokud by totiž stát přenechal lukrativní trasy soukromému dopravci, vystavil by sám sebe holému obnažení sebe samotného minimálně v tom, že jak stát, tak i MD i České dráhy, nemají jasně stanovené "normy" jak takovým tlakům čelit.

Nejsou zde ani jasně nastavené mantinely vyváženosti, kdy stát bude podle předem stanovených kritérií, ustupovat soukromému dopravci přesně tak, jak on sám si přeje? Takové praktiky spadají někam do sféry mafiánského tažení. V minulosti přitom náznak klientelismu už tu byl.

Hurá na Mnichov, se slepeckou holí

Jančura si minimálně ve dvou schůzkách s šéfem hnutí ANO Andrejem Babišem, řekl o vyřešení problému mezi jeho Student Agency a Českými dráhami. Skandální na celém setkání těchto mediálních prostitutů byla informace, že Jančura za pomoc s vyřešením problému jménem České dráhy, slíbil Andreji Babišovi podporu - to se nakonec také stalo. Dan Ťok, současný ministr dopravy za hnutí ANO pak uvedl, že jeho resort bude ještě více tlačit na daleko rychlejší liberalizace železniční dopravy v Česku. Tyto kroky ale zatrhla vláda, kdy schůzky podnikatele Jančury s Babišem, kritizovala i řada médií. Označila je za praktiky postsovětského porcování medvěda - průmyslu.

Leo Express tak po metodickém vzoru.., řekněme, okopíroval praktiky Radima Jančury, kdy na Ministerstvu dopravy předkládá návrhy, jak šetrně odstranit státem vlastněného dopravce z linky Praha - Plzeň - Mnichov, a prakticky k nasazení jeho vlaků do této trasy. Mluvčí resortu Tomáš Neřold uvedl, že ČD mají smlouvu na pouhé dva roky, a nikoliv do roku 2024 jak bylo původně plánováno. Novotnému i Jančurovi vadí také expresní vlaky z Prahy do Českých Budějovic a Rakouska, konkurují totiž jejich byznysu v autobusové dopravě. Snaha odstranit České dráhy, bude tak v následujících letech o to silnější.

Faktem tedy zůstává, že i soukromníci chtějí dotace, a z celkového koláče stovek milionů korun, které stát postupně mezi všechny rozdělí, mají touhu ukousnout co největší kus pro sebe. Radim Jančura pak v roce 2015 řekl, že v autobusové vnitrostátní dopravě už není kam růst, jeho interesance železnicí tak bude o to větší, jak do dotované dopravy bude stát ochoten pumpovat stále větší a větší sumy peněz. Mediální marketingové bláboly z let minulých, tak v kontextu dnešní doby, evokují úsměv hlavně směrem k Radimu Jančurovi. Dotace, ať už v jakékoliv formě, jsou prostě dosti silné lákadlo.

Komentáře (7)

Rated 0 out of 5 based on 0 votes

Pane Jirásku, ačkoliv s vámi mnohdy nesouhlasím, zde vám musím vyseknout poklonu. Tak perfektně zpracované téma, jsem už dlouho nečetl. Máte v tomto ohledu velmi dobře zpracované informace, které v článku jsou obsaženy.
Za mojí osobu tedy velmi...

Pane Jirásku, ačkoliv s vámi mnohdy nesouhlasím, zde vám musím vyseknout poklonu. Tak perfektně zpracované téma, jsem už dlouho nečetl. Máte v tomto ohledu velmi dobře zpracované informace, které v článku jsou obsaženy.
Za mojí osobu tedy velmi velké PLUS.

Děkuji za super komentář. Martin

Číst více
  Attachments
 
  1.    Kritik

Děkuji.
Já se nicméně tomuto tématu věnuji čistě okrajově. Sám se zajímám o jiná témata, toto se ale poměrně velmi cíleně nabízelo.

JJ

  Attachments
 

a to ještě nebylo řečeno že Sokv při ČD budou muset i direktivně opravovat soukromé soupravy těchto dopravců (defakto budou muset pomáhat vzhůru konkurenci,
tedy jít sami proti sobě....)

  Attachments
 
  1.    anti

Ano, to je opravdu realita poslední doby. Zatím se ladí údajně nějaké detaily, každopádně to zase nebude tak horké jak to vypadá. Kapacity dílen jsou vyčerpané už nyní, a to tam opravuje především ČD. Dělit se ještě o své kapacity s jiným...

Ano, to je opravdu realita poslední doby. Zatím se ladí údajně nějaké detaily, každopádně to zase nebude tak horké jak to vypadá. Kapacity dílen jsou vyčerpané už nyní, a to tam opravuje především ČD. Dělit se ještě o své kapacity s jiným dopravcem, bude generovat nejspíš další problémy.
Soukromník potřebuje jezdit, bude chtít něco opravit, a vedle bude stát na opravu další vlak v závazku kraje, taktéž na opravu. Kdo bude rozhodovat o prioritě oprav, tak takovému jedinci nebude CO závidět!

JJ

Číst více
  Attachments
 

A jak se liší "lukrativní" dotovaná linka od té "nelukrativní"? Pokud vím, tak pointa je ta, že si dopravce spočítá náklady a tržby, a objednatel mu doplatí předem dohodnutý rozdíl, nebo se mýlím? Tudíž pokud je linka málo využívaná, a je to o ní...

A jak se liší "lukrativní" dotovaná linka od té "nelukrativní"? Pokud vím, tak pointa je ta, že si dopravce spočítá náklady a tržby, a objednatel mu doplatí předem dohodnutý rozdíl, nebo se mýlím? Tudíž pokud je linka málo využívaná, a je to o ní známo dopředu, pak dostane dopravce více peněz od státu a méně od cestujících, ale ve výsledku mu to může být jedno, ne?

Číst více
  Attachments
 
  1.    CART

Jedno to zase tak není.
Více vytížená trasa, generuje logicky také více platících cestujících, a také, a to je to zásadní - hodně studentů za které soukromý dopravce dokáže od státu, resp. z daní, doplatit do kasy dopravce více.
Paradoxní na...

Jedno to zase tak není.
Více vytížená trasa, generuje logicky také více platících cestujících, a také, a to je to zásadní - hodně studentů za které soukromý dopravce dokáže od státu, resp. z daní, doplatit do kasy dopravce více.
Paradoxní na celém zákonu o dorovnání jízdného, je jeho reálná nahota v celé své kráse. Jančura provozuje vlaky mezi Prahou a Ostravou, kde je i něco kolem 86% přepravených studentů, to je holá skutečnost. Od státu pak za každou hlavu dostane dorovnáno něco kolem 230 až 300 korun. Pokud by jančura jezdil na lokálce z Dívčic do Netolic, nemohl by generovat takto snadný zisk. Tedy, nepřepravil by tolik žáků, co jedou z Dívčic do základní školy do Netolic, a od kraje a státu by dostal jen zlomek toho, o co si státu řekne z přepravených osob z Prahy do Ostravy a opačně.

Jančura už skutečně tajnosti kolem řekněme, "sexuality s dotacemi" dělat nemusí, vyloženě je potřebuje. V autobusové dopravě mu na jeho donedávna neotřesitelný byznys, tlačí stále sílící FlixBus, a tak přelévání vnitřní podpory z prodeje letenek - směrem k vlakům, je více než zřejmé.

JJ

Číst více
  Attachments
 

Jinými slovy je to pouze o "dodatečném" příjmu ze studentů? Ale opět - tuto slevu přeci stát proplácí vše dopravcům, ne? Tudíž ano, samozřejmě je o takovou trasu větší zájem, ale na druhou stranu by příjmy z ní měly být zohledněny i v cenotvorbě...

Jinými slovy je to pouze o "dodatečném" příjmu ze studentů? Ale opět - tuto slevu přeci stát proplácí vše dopravcům, ne? Tudíž ano, samozřejmě je o takovou trasu větší zájem, ale na druhou stranu by příjmy z ní měly být zohledněny i v cenotvorbě ČD, a o to nižší požadované ceně za vlakokilometr...
A pokud soukromý dopravce dokáže oslovit (a přitáhnout do vlaku) více studentů, než ČD, je to špatně?

Číst více
  Attachments
 
Nejsou zde zatím žádné komentáře. Buďte první.

Místo pro vaše komentáře

Komentovat můžete jako host. REGISTRACE nebo LOGIN nejsou zatím povoleny.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location