The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

RegioJet hlásí zimu. Z očekávaných vozů Astra je propadák

RegioJet hlásí zimu. Z očekávaných vozů Astra je propadák

Když Radim Jančura v roce 2014 na veletrhu Innotrans v Berlíně prezentoval zcela nový, a dle jeho slov unikátní osobní vagón Astra, netušil, že o více jak rok později se tyto vozy stanou spíše noční můrou jak dopravce, tak především samotných cestujících.

Záchod zamrzne v Česku, zamrznutý je i na Slovensku

Vozy Astra jsou do té doby prezentovány jako něco výjimečného, co na kolejích v České republice a vlastně v celé Evropě ještě nejezdí - především palubní portál s velkým LCD umístěným v každé sedačce. Počáteční nadšení ale přináší postupné zklamání z nečekaného.

RegioJet nasazuje do provozu celkem deset těchto údajně unikátních vozů na domácí železnici, jsou řazeny i na spojích mezi Košicemi a Bratislavou. A to je problém. Technickou základnu má dopravce pouze v Praze, pokud tedy toalety a voda na umývání zamrzne už v České republice, a vozy pokračují na další své vnitrostátní spoje na Slovensku, zamrznuté zůstávají po celou dobu.

Naleštěná bída

Vagony Astra, které pro Radima Jančuru vyrábí Astra Vagonare Calatori z Rumunska, jsou prakticky vagony tzv. z druhé ruky, které firma zakoupila v Rakousku od ÖBB. V Rumunsku tak probíhala pouze jejich omlazovací kůra. Jančura pak v Berlíně tyto vozy přímo glorifikoval, když vystihoval především pořizovací cenu jednoho vozu, která je dle dopravce kolem 1 milionu EUR, tedy cca. 28 milionů korun. Vozy které má ve svém výrobním portfóliu firma Bombardier nebo Alstom či Siemens, jsou nabízeny v různé škále provedení a výbavy od 41 do 56 milionů korun.

2561 f9d02

Prim měla být výhodná cena, vysoká kvalita provedených prací na voze samotném, ale především revoluční palubní portál. Onen palubní portál je ve vozech Astra hned za spolehlivostí palubních toalet tím druhým méně spolehlivým, co by vlastně v provozu být mělo, a co mělo být i tahákem na cestující - nepovedlo se.

Astra tak aspiruje na jeden z nejhorších počinů a novinek na domácí železnici. Radim Jančura se kritikou národního dopravce České dráhy nijak netají, sám obestřel kritikou nákupy státem vlastněné firmy v Rakousku, kde sám vozy jako ČD od ÖBB nakupoval. Za ekonomický nesmysl označil nákupy speciálních vozů pro přepravy silničních osobních automobilů, přitom dráhy každoročně hlásí vzestup na požadavky těchto přeprav, a zvažují nákupy dalších těchto vozů - Jančura měl o stejný typ vozu zájem také.

Zrcadlo kvality: sociální sítě

Díky snadné dostupnosti sociálních sítí, si lidé zážitky s cestováním na domácí železnici rádi sdělují. Postřehy které v případě zamrznutých dveří, nefunkčních toalet, nebo zamrznuté vody ve vagonech lidé mají, jsou především obrazem skutečně nezvládnutého servisu ze strany poskytovatele.

RegioJet má s mrazem opět tradiční problém. Ne-jen, že vozy netopí, případně není ve vozech Astra poskytován servis za který si cestující platí, v mnoha případech je nutné do konkrétních místenkových vozů nastupovat z vozů sousedních, protože u vozů Astra jsou zamrznuté dveře, stejný problém mají i ostatní vozy, což je příčina špatného těsnění či izolace.

Vozy Astra, které měli být chloubou železnice v České republice, jsou hlavně ostudou a pozlátkem obaleným problémem, které v médiích dopravce skrze silně vedené PR prosadil. Ve skutečnosti se problémy vrství, a s každou zimou či létem, od "svého" přepravce utíká i mnoho cestujících, ačkoliv se žluté vaky už druhým rokem po sobě, chlubí vzestupným nárůstem cestujících.

Martin Pelikán, Jan Jirásek